در هر نزاع و تقابلی، طبیعتا طرفین ماجرا خود را محق میدانند و حق معرفی میکنند. در نزاع مسلمانان فلسطینی و یهودیان صهیونیست هم به همین نحو. طبیعتا هم بستگان اولی طرف اولی را میگیرند و هواداران دومیطرف دومیرا. بعضیها هم که منافعشان به هیچکدام از طرفین ارتباط خاصی ندارد و نیز حوصلۀ بررسی دقیق ماجرا را ندارند میگویند «یکجوری با هم کنار بیایید! با هم دوست باشید!»
اما برای انسانهای آزاده وشریف اینگونه نیست. حتی اگر منافع و اشتراک خاصی هم با هیچکدام از طرفین نداشته باشند به این فرمایش امیرمومنان معتقند: «حقٌ و باطلٌ و لکلٍ اهلٌ». انسانِ آزاده نمیتواند از کنار اتفاقات مهم به آسانی بگذرد و دوست دارد حق و باطل را از هم بشناسد و موثر باشد.
اما طرفین هر نزاعی، رسانهها و روایتهای رسمیخودشان را دارند. انسان آزاده دل به هرکدام بسپارد میتواند با آنها همراه شود، چون انسانِ آزاده اگرچه آزاده است، لزوما نابغه نیست!
اینجاست که اهمیت روایتهای غیررسمی، بیطرفانه و البته صادقانه روشن میشود.
«سفر به ولایت عزرائیل» همین روایت صادقانه و بیطرفانه و غیر رسمیاز ابتدای نزاع دو مفهوم فلسطین و اسرائیل است. برای اثبات این مهم توجه به چند نکته ضروری است:
۱. پیش از انقلاب هیچ اراده و جبهۀ قدرتمندی در ایران علیه اسرائیل وجود نداشت. شاه یک جمله عوامفریبانه به نفع فلسطینیها گفته بود اما حکومتش دربست دراختیار اسرائیل قرار داشت و جز خودش هرکس کوچکترین انتقادی به اسرائیل میکرد، طرف حسابش ساواک بود (از جمله دایی خودم که اولین زندانش در ۱۳سالگی به جرم نگارش و پخش شعار علیه اسرائیل در بازی ایران و اسرائیل بود).
۲. اسرائیل برخلاف الآن که آشکارترین نماد امپریالیسم و و سوگولی لیبرالیسم و کاپیتالیسم است، در آغاز کار خود وجههای چپ و سوسیالیستی داشت. «کیبوتص» از جمله مظاهر این امر در اسرائیل بود. لذا چپهای ایران هم تا مدتها هوادارش بودند.
۳. « جلال آل احمد» هنگام این سفر و نگارش سفرنامهاش هنوز در کسوت چپها و بیخدایان بود (۱۳۴۳). از طرفی از طرف خود اسرائیلیها به این کشور دعوت شده بود.
۴. کسانی که با زندگی و نویسندگی آلاحمد آشنا باشند میدانند او ذاتا انسانی آزاده و بیپروا بود و در این خصلتها نظیری در تاریخ معاصر ندارد.
زینروست که «سفر به ولایت عزرائیل» هنوز از بهترین کتابها با موضوع نزاع فلسطین و اسرائیل و نیز از سودمندترین روایتها برای چهار گروه «یهودیان»، «مسلمانان»، «ایرانیان» و «اسرائیلیان» است. مخصوصاً اگر بخواهند از آغاز ماجرا سردرآورند.
صبح جمعه با شما حی می شود